30 Eylül 2007 Pazar

PORNOGROFİK TOPLUM VE SERSERİ BULUT

Tsai ming-liang. Dilimiz biraz zor dönüyor ama bu uzak doğulu yönetmenin adınınhafızalarımıza işlemesi kaçınılmaz olacak gibi geliyor bana . Bu adamın SerseriBulut " The Wayward Cloud" isimli filmini izledim geçenlerde "Filmekimi" içingittiğim Emek Sineması'nda. Konusu basit : Porno filmlerde oynayan bir adam"Hsiao-Kang" , onu seven bir kız "Shiang-Chyi" . İlginçlik ise mekanlardan geliyor. Porno filmlerin çekildiği yer kızın yan dairesi! Filmdeki diğer birunsur da şehrin büyük bir susuzluk çekmesi ve herkese karpuz yeme tavsiyesiverilmesi. Sahnelerin arasında müzikli danslar serpiştirilmiş. Olabilecek engrotesk seks ve iğrençliği görüyorsunuz bu müzikal kısımlarda. Bunun nedeninidaha sonra açıklayacağım. Filmi farklı açılardan izlemek mümkün. Şöyleki :

Post - modern toplum eleştirisi

Sembolist bir yaklaşımla yola çıkarsak - ki yönetmen de aynı görüşü paylaşmışbir röportajında - susuzluk teması büyük önem taşıyacaktır filmde. Su temasınıkullanırken aslında sevgiyi anlatıyor bize. Büyük binaların duvarlarıoluşturduğu labirentte keşmekeş hüküm sürmektedir. Öyle bir kaos ortamı vardırki insan rahat hareket edemez bile. Bugüne kadar okuduğumuz ve izlediğimiz tümHapishane - Modern kent mitoslarını bu benzerliği güçlendirmek içinkullanabiliriz.

Hayatı devam ettirmek için gereken temel içecek olan su bile yoktur bu çelik veasfalt çölde. Sevgi - su alegorisini düşünecek olursak sevgiyi çoktan yitirmiştirbu kentin insanları. Sözde özgür özde totaliter düzenin yayın organlarıysa heryerde karpuz suyu içilmesini önermektedir (istemektedir!). Kimse de suyunyokluğunu anlamaya çalışmaz ve karpuz sularını doya doya içer. Bir kişi dışında:Hhsiao-kang. Bu adam sevgilisinin kendi eliyle verdiği karpuz suyunu bile hemenpencereden aşağı döker. Peki bu adamın başka ne gibi bir özelliği vardır? Pornofilmlerde oynamak. O karpuz suyu için diyen kurulu düzen güçlerinin bizedayattığının neredeyse mantıksal eşleniği olan şeyi sürekli yaşamaktadır. Hergün porno filmlerde oynar. Biz de seyirci olarak bunları uzun uzun izliyoruzfilm boyunca. Gerçek sevgi kalmamıştır bu şehirde.

Hsiao-Kang' ın aydınlığı

Bu adam belki farkındadır belki değildir ama bize dayatılan şeyin ucuzluğunuçok iyi biliyor. Bunu biraz açmak gerekirse kendi hayatımıza ve çevremize birazbakabiliriz. Bir gazeteciye gidelim herhangi bir popüler dergi alalım.Karşılaşacağımız şeyler neler mi? Erkek veya kız arkadaş elde etmenin 10 yolu.Yatakta partneri mutlu edecek olan 9 özel nokta. Saat reklamlarında bilegördüğümüz neredeyse birbirine tıpatıp benzeyecek esmer kumral sarışın kızılhatunlar yada erkekler. Karpuz tavsiyesi had safhada! Otomobil dergisi alınyada. Güç göstergesi makineler. Kaç km hız yapıyorlar? Motor hacimleri ne kadarvs vs. . Karpuz kokusu alıyorum yine. Reklamları seyredin isterseniz. En güzel,en güçlü nasıl olunur? Cevabı veren çok şey görüceksiniz. Herhangi biriniçevirin cep telefonuna bakın. Eğer telefon görüntü kaydedebiliyorsa bulmaoranınız yuzde 90 olan bir şey olacak orada: Gamze Özçelik'in tecavüzgörüntüleri. Ne kadar da istiyoruz bunları. Iraktaki işkence fotograflarınabakın, bir de grup seks resmi edinin bir yerden. Fotograflar arasındaki 7 farkıbiraz zor bulacağınıza bahse girerim. Pornografinin ve onun getirdiği güç, ezme,baskı uygulama gibi kavramların egemen olduğu bir yaşam karşımıza çıkıyor.Vaatler de hep bunlar. Hep Karpuz suyu öneriyorlar bize. Asıl sevgininyokluğunun sıkıntısını çekiyoruz.

Şimdi filme dönelim. Ülkemizde çoğu erkeğin ütopyası olan bir skor hadisesiiçinde Hsiao - Kang. Hergün porno filmlerde oynuyor. Belki de rüyayıgerçekleştiriyor. Ama sonuç ortada. İçi boş olanı kavrayabiliyor. Ona verilenkarpuz sularını içmiyor.

Pornografi nerede duruyor?

Pornografi belki de görselliğin son noktası. Gizin yitirilmesi belki de. Herşeyeulaşan medeni insanoğlunun ulaştığı son nokta. Ruhumuz ve aklımız arasında birbağ varsa belki bu bağın gizemi insanı gerçek insan yapabiliyor. Ama pornografibu bağı yok ediyor, salt sonuca ulaşılan objeyi ki buna en iğrenç kafa kesmegörüntüleri de diyebiliriz; Amerikan askerlerinin işkence görüntüleri dediyebiliriz; porno filmlerdeki gizliliğin kalktığı her saniyeyi de diyebiliriz.

Hayvanlaşmanın, zevklerin sömürülmesinin Batı uygarlığının sonuca ulaşmaçabasıyla, gizemi kaldırmasıyla, hızıyla eşitlenmesidir. Peki bu durum istenilenbir şey mi ? Gördüklerimiz evet dedirtiyor. Kadın ve erkeğin haz almamekanizmasını bile kontrol ediyor artık sistem. Büyük bir kontrol mekanizmasınınson halkası. Beynimizi çoktan esir almışlardı, artık en temel duygularımızı daesir alıyorlar. Büyük şirketler pornografiye milyonlarca dolar yatırım yapıyor.Herşey o kadar kolaylaştırılıyor ki. Tiyatro seyretmeye bile üşeniyoruzkumandamızla koltuğumuza tünüyoruz. İşte pornografi de bu gibi zorunluluklarıkaldırıyor. Asıl hissettiğimiz şeylerle eğlenmek, sevmek, sevişmek bunlarınhepsi zaruret ve gereksiz adlediliyor. Amaç yaşamak değil sonuç oluyor.Belki şunu bile diyebiliriz. Batı uygarlığı şuanda bir pornografimedeniyetidir. Bu filmde bunları görmekse içimi biraz olsun ferahlatmıştıbunları sinemaseverlerle paylaşacağım diye ama yanılmışım. Nedeni sonra....***Sevgiyi arıyor bu filmde insanlar. Sevgi yerine de zevk öneriliyor,dayatılıyor. Filmde de bol bol bunları görebiliyoruz. Bir sahnede porno filminçekimini dakikalarca izliyoruz. İzledikçe sıkılıyoruz, dayanamıyoruz. Hattafilmi izlemeyi bırakıp gidenler de olabiliyor. Ama sonra iki sevgilinin HARDolmayan ve asıl sevgiyi gördüğümüz sevişme sahnelerini gördüğümüzde farkıanlayabiliyoruz.Çok başarılı bir yönetmen. Pornografi karşıtıyım diyor, erotizmi övüyor. Filmide bunu başarıyor. (MU)? Çünkü filmi birlikte izlediğim sinemaseverlerin(!)maalesef yüzde doksanı filmi "aaa pozisyona bak" gibi cümlelerle geçirip 110dakikayı büyük bir kahkaha tufanı içinde bitirdiler. Ben ve benim gibilersegördüğümüz iğrençliğin şaşkınlığıyla mide krampları geçirdik. Serseri Bulutölü bir kadınla çekilen porno filmin etileyici ve itici sahneleriyle bitiyor.Ama salondakiler hala gülüyor.

Hiç yorum yok:

 
eXTReMe Tracker